Bare et skifte av navn?


Posted by Eva-Maria Fahrer on 22/04/2021 13:10

Intervju med Morten Arnesen, Vice President - Managing Director Norway. 
NTT DATA Business Solutions tidligere itelligence.


 

Morten Arnesen
Morten Arnesen

NTT DATA Business Solutions

 















 

Hva skjer når itelligence fra april 2021 endrer navn til NTT DATA Business Solutions?

NTT DATA Business Solutions er først og fremst et navneskifte. Det følger få endringer for kunder, partnere og ansatte. Vi har vært eid av NTT DATA siden 2008 og strukturen og forretningsmodellen forblir uendret. Vårt primære fokus er fortsatt å realisere den digitale transformasjon sammen med våre kunder og herunder modernisere IT primært basert på løsninger fra SAP. Samtidig samler NTT DATA-gruppen sin SAP-satsing i NTT DATA Business Solutions, som åpenbart gir større muskler til å løse mange av de aktuelle utfordringene våre kunder har knyttet til digitalisering og modernisering.

NTT DATA Business Solutions er en av kun 10 SAP Platinum Edge Partners globalt (en av de fire største re-sellers) og har i tillegg globale partnerskap med Microsoft, Amazon og Google. Vi har kontorer i mer enn 30 land, 5 store driftssentre globalt, og har eller er i ferd med å implementere mer enn 260 S/4 HANA prosjekter verden over.
 

Hva er fokus framover?

NTT DATA Business Solutions i Norge har i en årrekke hatt en solid utvikling , der vi har levert mange små og større prosjekter som har gått over flere år. Nortura er et av de prosjektene hvor vi over de siste årene har vært partner for moderniseringen av driften, og har støttet med innføringen og utrullingen av SAP som ny teknisk grunnmur i selskapet.  En løsning som nå er innført på i alt 28 industri-anlegg over hele landet. Vi ser samtidig nå et stort trykk i markedet fra kunder som ønsker å forstå konsekvensene av å flytte fra ECC til S/4, en reise veldig mange allerede også har gjort. Globalt har nok denne utviklingen gått litt tregere enn SAP hadde sett for seg, men nå skyter det fart. Dette kombineres gjerne også med at kundene ser en mulighet eller har et ønske om å flytte hele eller deler av løsningen i skyen med Azure, Amazon eller Google, noe som for mange gir veldig god mening.

Innen området Human Management Consulting (HXM) leverer vi alt fra prosessrådgivning til implementering av IT-verktøy (SAP Successfactors). Dette er et område som vokser mye og tar mye av vår kapasitet om dagen. Her jobber vi med noen av Norges største brands på tvers av industrier. En viktig kunde er Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) der vi er engasjert for å tilby en felles HCM-løsning for offentlig sektor i Norge –  en stor tillitserklæring fra DFØ og en fantastisk spennende oppgave.  

Utover de tradisjonelle forretningsområdene innen SAP, opplever vi også en betydelig vekst i co-innovasjon med kunder. Vi utprøver og realiserer prosjekter basert på eksponentielle teknologier som AI, Machine Learning, RPA, Blockchain. Dette tar mer og mer plass hos oss, og vår Transformation Lab har mange spennende prosjekter om dagen. Vi skal jo blant annet her i april delta på et webinar i SBN-regi, hvor vi snakker om vår ”digital human”. Her har vi gjennskapt et menneske i digital form som representerer kundegrensesnittet for noen av våre kunder. Absolutt et seminar man bør delta på!
 

Blir det forandringer?/ Finns de fordeler i den store globale organisasjonen? Hva betyr forandringen i praksis for dere lokalt?

Jeg forventer synergieffekter av å være en del av et av et stort globalt selskap. Vi kommer naturlig nok tettere på morselskapet, men alle globale strukturer og forretningsmodellen vil som nevnt opprettholdes. Vårt fokus blir nok dermed primært å fortsette å gjøre mer av de vi er gode til, bare med enda flere hestekrefter. NTT DATA er samtidig et anerkjent brand og et navn mange har et forhold til. Det vil utvilsomt være en døråpner, og ikke minst en mulighet, for å ta enda større forpliktelser og gripe flere muligheter sammen med våre kunder. Vi får et selskap i ryggen med mer enn 130.000 ansatte og på mange forretningsområder vil det gi noen gode muligheter for både kunder og ansatte. Mulighetene for karriere - og kompetanseutvikling øker naturligvis for våre ansatte. Vi manglet folk allerede før navneskiftet og behovet for flere dyktige kolleger er ikke endret. Jeg håper navneskiftet gjør at vi ser at enda flere søker seg til oss. Vi vil imidlertid opprettholde vår nordiske tilnærming til markedet. Vi selger og leverer med lokale krefter. Med mer enn 500 SAP konsulenter i Norden gir dette våre kunder en nærhet og trygghet som for mange er viktig. Vi dekker da også det meste av SAP’s portefølje. Vi benytter naturligvis også i noen grad våre nearshore/offshore sentre, men for mange av våre kunder handler det mer om ”rightshoring” enn noe annet.  I tillegg finnes det mye å hente på erfaringer fra NTT DATA-gruppen globalt, som støtter kunder fra forskjellige industrier i deres digitale transformasjon, modernisering, effektivisering og drift. 

av EM Fahrer, SBN Adfahrer

EM Fahrer


More news in the same category

Tags: ntt data business solutions