SAPs foreslåede tiltag – positive for norske SAP-kunder


Posted by Eva-Maria Fahrer on 05/12/2025 19:25

SBN – SAP Brukerforening Norge
Dato: 5. Desember 2025

 

SAPs foreslåtte tiltak – positivt for norske SAP-kunder

Den europeiske kommisjonen åpnet en konkurranse-rettslig undersøkelse mot SAP den 25. september 2025 knyttet til selskapets markedsmakt vedrørende vedlikeholds- og supporttjenester for deres On-premise ERP-programvare. SAP har fremlagt forslag for å imøtekomme Kommisjonens bekymringer. Kommisjonen ber om høringsinnspill på disse forslagene innen 14. desember 2025.

 

SBN, SAP Brukerforening Norge, er positive til SAPs forslag og mener tiltakene vil være til fordel for våre medlemmer.

SAPs forslag innebærer blant annet:

  • Økt fleksibilitet:
    Mulighet til å dele opp SAP-installasjoner i separate deler og velge ulike supportleverandører for hver del — alternativt ingen SAP-support.
  • Kostnadskontroll:
    Mulighet til å avslutte support på ubrukte («shelfware») lisenser, kunden betaler support kun på lisenser aktivt i bruk.
  • Forbedrede kontraktsbetingelser:

Det foreslås en rekke forbedringer, som eksempel:

  • Klarere kontraktsbestemmelser: SAP presiserer vilkår knyttet til den initiale perioden der support ikke kan sies opp som gir kundene  forutsigbare rammer.
  • Fjerning av gjeninnføringsgebyrer og reduserte etterbetalingsgebyrer: Gjeninnføringsgebyrer fjernes helt dersom kunder etter en periode uten support ønsker å re-etablere SAP support, hvorpå etterbetalingsgebyr (back-mintanance) foreslås redusert til 50% av opprinnelig supportkost hvor periode for etterbetaling begrenses til maksimum seks måneder.
  • Fullt gebyrfritak for visse produkter: Back-maintenance-gebyrer fjernes helt for produkter som SAP ikke lenger støtter og som ikke inngår i cross-product-lisenser.
  • Forutigbare og justerbare lisenskostnader:
    SAP foreslår etablering av single-metric-kontrakter hvor lisens- og supportkostnader beregnes basert på en samlet måleenhet. Dette kan som eksempel være antall ansatte eller omsetningsvolum, i stedet for å telle individuelle brukere eller moduler. Dette gir enklere administrasjon, mer forutsigbare kostnader og større fleksibilitet for kundene.

 

Forpliktelsene, dersom de gjøres bindende, vil gjelde globalt i 10 år og overvåkes av en uavhengig tredjepart.

 

SBNs vurdering:

SBN mener SAPs forslag representerer et viktig skritt mot mer kundevennlige og fleksible rammevilkår. Endringene kan gi norske medlemsbedrifter bedre muligheter til å optimalisere kostnader og supportstrategier.

SBN oppfordrer alle berørte norske virksomheter til å sette seg inn i forslagene, og ved behov sende inn sine kommentarer til Kommisjonen innen høringsfristen 14. desember 2025.

SBN understreker at disse forslåtte presiseringer og endringer for On-Premise løsninger på sikt bør gi føringer for hvordan SAP formulerer sine kontrakter for tjensester også levert i Sky miljøer.  


Linker: Commission seeks feedback on commitments offered by SAP



Kjell JensenFor SBN – SAP Brukerforening Norge

Kjell Jensen

 

 

 

 

 

 

Med SBN kolleger, også de som ikke er på bildet. 


More news in the same category

Tags: cx, retail, finance, analytics, hr, remuneration, it, hana, projects, sbn, supply chain